Ik ervaar hetzelfde probleem met de tabel ExactOnlineREST.Views.PjtTimeTransactionsIncremental
Is het mogelijk om een (geanonimiseerde) schermafdruk van de details van het verzoek in Invantive Bridge Online Monitoring toe te voegen zoals beschreven in Meer inzicht met nieuwe Bridge Online Monitoring?
De details vindt u door te klikken op het downloadverzoek welke het onderwerp van dit onderwerp representeert.
Gelieve tenminste de volgende gegevens zichtbaar te laten:
- de titelbalk met de request ID,
- de statuscode, netwerkgrootte en tijdstippen in de linkerkolom,
- de foutcode en foutmelding helemaal onderaan in de linkerkolom,
- de gehele rechterkolom inclusief het SQL statement, tabelnaam en parameterwaardes.
Controleer zorgvuldig dat u zich aanmeldt op de Bridge Online-website die ook gebruikt wordt vanuit Power BI. U ziet alleen de verzoeken van de gebruiker waarmee u zich aanmeldt op de website.
Hij blijft hier een hele poos op vast zitten, waarbij de request constant ne 4 minuten en 45 seconden opnieuw wordt geprobeerd:
Ik heb de incremental tabel vervangen door de niet incremental tabel. Het verversen gaat nu goed. Het lijkt dus een probleem te zijn specifiek voor de incremental tabel.
Wij ervaren hetzelfde probleem met de TransactionsIncremental tabel (ExactOnlineREST.Incremental.TransactionLinesIncremental@eol). Is hier al een oplossing voor gevonden? Wij maken nu als alternatief gebruik van de bulk tabel, maar de voorkeur gaat uit naar de incremental tabel.
Wij ervaren ook nog steeds hetzelfde probleem met de incremental tabellen bij sommige klanten
Wij hebben het probleem ook met onderstaand tabel:
Helaas kan ik dit tabel ook niet vervangen met een niet-incremental versie.
Gelieve een reactie te geven als u als gebruikers het probleem consistent kan reproduceren.
Bij mij blijft het probleem zich ook herhalen. De enige requests waar ik (na erg lang wachten) wel een kwart van de keren gegevens kreeg waren de requests vanuit power query, waarbij automatisch de limit 1000 wordt toegevoegd aan de query.
Het lukt niet om melders te bereiken.
Indien u het probleem consistent kunt opwekken, gelieve dan telefonisch contact op te nemen met Invantive onder verwijzing naar dit topic.
Wij hebben hetzelfde probleem met de tabel ExactOnlineREST.Incremental.TransactionLinesIncremental@eol
en mogelijk ook
ExactOnlineREST.Incremental.PurchaseOrderLinesIncremental
. Ik gebruik deze al minimaal een jaar en nooit problemen mee gehad, maar nu blijven deze in Power BI hangen op “Wachten op bridge-online.cloud”. Bridge Online Monitoring geeft geen foutmelding, maar de tabellen blijven eindeloos laden. Gisteren en vandaag al meermaals meerdere uren geprobeerd, maar telkens hetzelfde effect:
Indien u het probleem consistent kunt opwekken, gelieve dan telefonisch contact op te nemen met Invantive onder verwijzing naar dit topic.
Het probleem is reproduceerbaar gebleken met request 0HNABUBT1MARH:00000002
.
Deze werkt op 1 Exact Online-administratie, waarin volgens RowCounts
640396 rijen te verwachten zijn.
De download-URL is:
https://bridge-online.cloud/acme/odata4/ExactOnlineREST.Incremental.TransactionLinesIncremental@eol?$filter=Division%20eq%20522484%20and%20Type%20ne%20310%20and%20FinancialYear%20gt%202020&$select=Account%2CAmountDC%2CAmountFC%2CCostCenter%2CCreated%2CCurrency%2CDate%2CDescription%2CDivision%2CEntryID%2CEntryNumber%2CFinancialPeriod%2CFinancialYear%2CGLAccount%2CID%2CInvoiceNumber%2CItem%2CJournalCode%2CLineNumber%2CModified%2CNotes%2COrderNumber%2CPaymentDiscountAmount%2CPaymentReference%2CQuantity%2CStatus%2CType
Laatste relevante sessie I/O was van 12:33:17 UTC, terwijl inmiddels 13:53 UTC is. De laatste sessie-I/O was:
https://start.exactonline.nl/api/v1/522484/sync/Deleted?$filter=EntityType+eq+1+and+Timestamp+gt+0L&$select=EntityKey,EntityType,Division,ID,Timestamp
De download heeft meer dan anderhalf uur geduurd, maar eindigde niet. Normaliter duurt de download altijd korter dan een half uur.
Met de hulp van een gebruiker is het probleem inmiddels opwekbaar en analyseerbaar gemaakt.
Voor systeemgebruiker (alleen binnen Invantive zelf) is het hangen blijven te constateren via de volgende query op Bridge Online via de Invantive Bridge Online driver:
select *
from DataDictionary.Invantive.[SYSTEMLOCKS@DataDictionary]
where context like 'Named.ExactOnline.Incremental./api/v1%sync%'
--
-- Acquiring lock on Incremental API timed out more than 50 times consecutively.
--
and timeout_count > 50
--
-- Timed out in last 10 minutes.
--
and date_last_timeout >= sysdateutc - 600/86400
Binnen Power BI en dergelijke is het op vergelijkbare wijze op te vragen via de tabel SystemLocks
. Merk echter op dat reguliere gebruikers momenteel geen rijen zullen aantreffen. Dit wordt mogelijk in release 25.0 nog verbeterd.
De onderliggende oorzaak lijkt te zijn dat een eerder downloadverzoek van de incrementele tabel met een fout is beeindigd. Echter, de bijbehorende vergrendeling (een zogenaamde “lock” op basis van zogenaamde “semaforen”) is daarbij niet vrijgegeven.
Een latere download van dezelfde dataset, waarbij dezelfde gedefinieerd is als de combinatie van tabelnaam en divisiecode, zal dan eeuwig blijven hangen omdat de vergrendeling niet verkregen kan worden.
Als tijdelijke maatregel wordt de Bridge Online server op dit moment elke twee uur herstart.
Het probleem treedt uitsluitend op in combinatie met Exact Online en de incrementele tabellen (wat vaak de grootste zijn, met soms 10 miljoen rijen per administratie op Invantive Cloud).
Advies: stel cache levensduur in op 14400 seconden
Advies aan gebruikers is om de cache levensduur op tenminste 14400 seconden in te stellen (vier uur). Daarmee kan in principe elke download slagen omdat tussentijds altijd Bridge Online herstart is geweest.
Het instellen staat beschreven in:
Momenteel wordt verder gewerkt aan het beter kunnen opwekken van het probleem en daarna het wegnemen van de oorzaak. Dit kan naar verwachting 1 tot 2 weken duren.
Er is een nieuwe release beschikbaar die dit probleem zou moeten oplossen. De benodigde wijzigingen zijn beschikbaar vanaf release 24.0.623 en in alle toekomstige BETA-versies.
Deze nieuwe release is in productie genomen op Invantive Cloud.
Voor meer informatie zie:
Het probleem lijkt zich nog steeds voor te doen. Ik zie ook dat er een request al sinds vanochtend open staat. Hier wordt geen timeout of succes op gegeven. Misschien dat daardoor de locks op die tabel niet worden vrijgegeven?
Is het mogelijk hiervan het request ID te vermelden zoals onder beschreven?
Aanvullen informatie
Is het mogelijk om een (geanonimiseerde) schermafdruk van de details van het verzoek in Invantive Bridge Online Monitoring toe te voegen zoals beschreven in Meer inzicht met nieuwe Bridge Online Monitoring?
De details vindt u door te klikken op het downloadverzoek welke het onderwerp van dit onderwerp representeert.
Gelieve tenminste de volgende gegevens zichtbaar te laten:
- de titelbalk met de request ID,
- de statuscode, netwerkgrootte en tijdstippen in de linkerkolom,
- de foutcode en foutmelding helemaal onderaan in de linkerkolom,
- de gehele rechterkolom inclusief het SQL statement, tabelnaam en parameterwaardes.
Controleer gebruiker
Controleer zorgvuldig dat u zich aanmeldt op de Bridge Online-website die ook gebruikt wordt vanuit Power BI. U ziet alleen de verzoeken van de Invantive Cloud-gebruiker waarmee u zich aanmeldt op de website.
Foutmelding en tips per e-mail
Daarnaast zal de Invantive Cloud-gebruiker die de foutmelding heeft op zijn e-mailadres veelal een e-mail ontvangen met een foutmelding en tips als er sprake is van een foutmelding in Power BI, Power Query, Azure Data Factory, Qlik of Tableau.
Advies is om de spam van de betrokken gebruiker te controleren op dergelijke e-mails verzonden vanaf support@invantive.com
.