De omgeving heeft een dusdanige omvang dat laden van data op deze wijze gemakkelijk tot storingen zal leiden.
In dit geval specifiek is ook nog sprake er van dat de Exact Online API-server zelf vastloopt en de data niet terug kan geven. Dit zien we bij meer grotere omgevingen sinds Exact begonnen is met het aanbieden van Exact Online Premium.
Eerste stap is om van van Exact Online SaaS op Exact Online Premium over te stappen. Hier zal Exact zelf ook op aansturen. Dit dient gecombineerd te worden door een overstap van Invantive Office op Invantive Office Premium.
Dit zal mogelijk het probleem met het vastlopen van de Exact Online API Server niet oplossen, maar dan voldoet de configuratie in ieder geval aan de eisen die Exact stelt.
Advies is om daarna een ticket in te dienen bij Exact met daarin de foutmelding die het gebruik van Power BI Desktop opwekt (zie itgenoda316
hierboven). Merk op dat deze foutmelding ook kan voorkomen tijdens de nacht wanneer Exact Online onderhoudswerkzaamheden doorvoert; controleer het optreden ook overdag. Vergelijkbare meldingen zijn:
- Data Hub - Exact Online - itgenoda316 Het ophalen is mislukt voor alle 10 pogingen gedurende 440,000 seconden
- Itgenoda316 The connection with website was unexpectedly and forcefully closed
- Itgenoda316 Timeout bij ophalen gegevens via Invantive Cloud
Het einde kan zijn dat PowerBI.com of Invantive Cloud het datavolume van 5 miljoen rijen niet kan verwerken. In dat geval kan overwogen worden (afhankelijk van het aantal maanden) om over te stappen van TransactionLinesIncremental
op TransactionLinesBulk
.
TransactionLinesIncremental
verwerkt namelijk ALTIJD alle 5 miljoen rijen, of de data nu gefilterd wordt of niet. Dit is een designkeuze geweest vanuit Exact.
TransactionLinesBulk
heeft wel de mogelijkheid om een filter op periode door te geven aan de Exact Online API Server (het zogenaamde “server-side filtering”). De te verwachten duur van een download op TransactionLinesBulk
is circa 3 seconden per 1.000 rijen.
Tijdelijk soelaas kan geboden worden door de downloads uit te stellen totdat de nieuwe BTW-periode goed gestart is en het gezamenlijk gebruik van de API’s weer op het normale niveau ligt. In de Duitse Exact Online-omgeving zien we bijvoorbeeld deze melding ook optreden bij grotere administraties en het optreden lijkt sterk gekoppeld aan performanceproblemen op Exact Online SaaS.