Hoe vraag ik de status van een Exact Online storing op?

Actueel Storingen Rabobank Exact Online koppeling en andere banken

Sinds pakweg februari zijn er vaak storingen op het verwerken van bankbestanden komende vanaf de Rabobank via het traditionele kanaal en via de nieuwe PSD2-koppeling. Het is niet ongebruikelijk dat er elke werkdag een andere storing is. De verwachting is dat deze storingen zullen aanhouden tot begin augustus en ze hangen samen met de invoering van PSD2.

Gezien de grote impact van een storing in de Rabobank Exact Online koppeling op gebruikers verwachten we vanuit Invantive dat deze problemen opgelost zullen worden. Als Invantive draaien we zo lang mogelijk door op de oude koppeling aangezien die het meest betrouwbaar lijkt. Zodra de oude Rabobank-koppeling vervalt (naar verwachting per 1 augustus) zullen we de stabiliteit monitoren zoals hieronder beschreven via de verschillende pagina’s.

Voor- en Nadelen Online Software

De softwareproducten van Invantive worden gebruikt met meer dan tienduizend Exact Online administraties in de verschillende landen. Exact Online werkt meestal goed, maar soms is het moeilijker om gegevens uit te wisselen door een Exact Online storing.

Dat komt deels door het doorlopend bijwerken van de software. Je profiteert als gebruiker dan van altijd actuele software in plaats van kostbare on-premise upgrades, maar je profiteert ook van actuele bugs (een bug is een fout in de software) die soms onverhoopt door de kwaliteitstoetsing komen. Een meestal korte maar soms ook lange Exact Online storing is dan het resultaat.

Een probleem kan zijn dat het inloggen niet lukt, maar het kan ook zijn dat een pagina langzaam reageert.

Daarnaast is een Internetverbinding beduidend minder betrouwbaar dan een lokaal netwerk of een verbinding met een SCSI-schijf. Onze ervaringscijfers geven aan dat een dataverzoek via het Internet gemiddeld 1.000x vaker faalt dan een lokale verbinding.

Ook kan een de eigen browsers soms zelf problemen geven; zie je bijvoorbeeld in Internet Explorer problemen? Controleer dan via collega’s of ze ook problemen ervaren met de Exact Online boekhouding. Als ze geen problemen ervaren, dan is er geen Exact Online storing maar is er een probleem met de browser of PC.

De Invantive SQL-engine gebruikt tientallen mechanismen om de Internet-verbinding in stand te houden waar mogelijk, ook bij problemen. Deze mechanismen zorgen er voor dat de Exact Online data in twee richtingen blijft stromen via de Exact Online API’s, ook bij veel kleine Exact Online storingen. Echter, de mechanismen kunnen de werking en doorvoersnelheid van financiële gegevens uit de administraties ook serieus vertragen.

Is er een storing: de Exact Online API status

Invantive statuspagina

Invantive biedt via haar eigen statuspagina een overzicht van de gekoppelde platformen inclusief Exact Online, maar dit overzicht is maar een secundaire bron.

Voor de prestaties en betrouwbaarheid van de Exact Online API’s is de Invantive statuspagina wel een goede bron: voor zowel veelgebruikte REST API’s als de Sync API’s van Exact Online wordt doorlopend gemeten wat de 95-percentiel is van de responsetijden.

Ook is de API-betrouwbaarheid zichtbaar bij “Exact Online API reliability E2E”: er wordt getoond welk percentage van de API calls faalt zoals gemeten bij de duizenden eindgebruikers van Invantive met Exact Online-koppeling. Een waarde van 4 betekent dat eindgebruikers bij 1 op de 10.000 API-calls een foutmelding gemeten wordt (1 met vier nullen); een waarde van 1 betekent dat dat bij 1 op de 10 API-calls gemeten wordt. In de praktijk verbergt de Invantive-software dergelijke foutmeldingen onder de motorkap, maar doordat soms grote vertragingen optreden van wel factor 100 per API-call zijn de problemen wel merkbaar voor de eindgebruiker.

status.exact.com

De storingsstatus van de Exact Online API’s en storingen op Exact Online kan op de volgende manieren opgevraagd worden:

De status is te zien op https://status.exact.com/; de Exact statuspagina is echter niet altijd up-to-date bij storingen en sommige Exact Online storingen verschijnen niet in de lijst.

De Exact status op 12 juli 2021 toont:

De Exact statuspagina biedt geen mogelijkheid voor een abonnement op berichten, maar het is wel mogelijk om een API te gebruiken. Deze API wordt ook gebruikt op bijvoorbeeld de Invantive Valuta Tools om wisselkoersen in te lezen op Exact Online:

Downdetector

Voor een meer accuraat beeld raden we aan om te kijken op de downdetector. Deze geeft voor hetzelfde moment aan dat gebruikers problemen melden:

Het grijze stippellijntje is het reguliere aantal storingsmeldingen. Vanaf 9:00 lijkt er iets aan de hand te zijn.

Door een opmerking achter te laten aan het einde van de pagina krijg je automatisch een mail als iemand een bericht toevoegt. De ervaring leert dat gebruikers alleen berichten toevoegen als er echt veel aan de hand is op Exact Online.

Als enige last van een storing?

Het is ook mogelijk dat er geen storing te vinden is op de pagina’s met de status en dat de verbinding via het Internet wel werkt, bijvoorbeeld dat een website zoals nu.nl te openen is.

Toch kan de Exact Online website geblokkeerd zijn. De verbinding naar Exact Online loopt via Akamai. Akamai voert op basis van de door Exact ingestelde regels automatisch controles uit. Het scrapen van de Exact Online website, maar ook het scrapen van andere websites die via Akamai bereikbaar zijn kan er voor zorgen dat de verbinding naar Exact Online door Akamai geblokkeerd wordt bij het overschrijden van een drempel. Deze blokkade is op IP-adres.

Bij het openen van Exact Online wordt een melding met de volgende status getoond:

Toegang geweigerd

Beste gebruiker van Exact Online,
Ons netwerk voor contentlevering heeft schadelijk verkeer vanuit uw netwerk gedetecteerd en u de toegang tot Exact Online ontzegd. Meestal ligt de oorzaak hiervan bij de scantools en web scrapers die op uw netwerk actief zijn.
Hebt u dit bericht onterecht ontvangen? Neem dan contact op met Support.
Als u contact opneemt, vermeld dan het volgende referentienummer: 18.cd465b68.1652265269.487ff2
Onze excuses voor het ongemak.
Met vriendelijke groeten,
Het Exact Online-team

Via bijvoorbeeld de DevTools van Chrome is te zien dat de HTTP status 503 is op de pagina zelf. Een tweetal ontbrekende afbeeldingen geven daarnaast een 403 melding. Het referentienummer kan variëren, en bijvoorbeeld ook “18.1ff06e68.1652265210.2ec1c85” zijn. Het referentienummer is nodig om het IP-adres te laten whitelisten; het is niet mogelijk om met alleen het IP-adres een whitelist entry op Akamai te krijgen.

Normaliter wordt de verbinding na 24 uur weer automatisch beschikbaar gesteld door Akamai.